Useiden hyvin toimivien hotellihakukoneiden ansioista jokainen voi sujuvasti itse hoitaa yöpymisvarauksensa tulevia matkojaan varten. Mitä ikinä arvostaakin hotellihuoneessaan (hinta, sijainti, aamiainen jne.) kaikki on vertailtavissa ja siksi on tärkeää, että hotelli pitää tietojaan ajan tasalla. Aina kun loppuhinta osoittautuu joksikin muuksi kuin aluksi ilmoitettu, etsijä hermostuu ja se vaikuttaa matkan kokonaiskokemukseen.
Mikä sitten on kokonaishinta? Mikä saa tulla ilmoitetun, hyväksytyn hinnan päälle? Ottaako hotelli maksua siitä, että käyttää huoneen kylpypyyhkeitä hotellin uima-altaalla? Vai onko huoneen pyyhkeiden käyttö kielletty uima-altaalla? Liittyykö huoneen ilmastoinnin käyttöön joku piilomaksu? Usko tai älä, mutta kaikki nuo maksut ovat joskus olleet minun edessäni. Jotkut kaupungit veloittavat turistiveroa tai yöpymisveroa, mikä on maksettava paikan päällä jo ennalta maksetun yöpymishinnan lisäksi. Suurin yllätys odotti kuitenkin kalliissa newyorkilaisessa hotellissa, joka vaati pakolliset tipit siivoajilleen etukäteen. Miksi pakolliset? Luulin, että tippejä annetaan hyvin tehdystä työstä, ja jälkikäteen. Jos tippi on pakollinen, se pitäisi saada osaksi myyntihintaa. Muutenkin olisi helpompaa matkustaa, jos tippi olisi leivottuna hintaan. Matkailijan ei tarvitsisi huolehtia pikkurahoista joka ikinen aamu eikä siitä, mihin niitä huoneessa kuuluu laittaa, jotta siivoaja huolisi ne. Olen ollut hotellissa, jossa siivoaja ei malttanut odottaa isompia tippejään viimeiseen aamuun asti, vaan harrasti pieniä kostotoimenpiteitä (”unohti” pyyhkeet, antoi roskakorin ”kadota”…) kun pienet tipit uupuivat aamulla.
Siivoajien välttäminen ei tunnu aina onnistuvan kiinnittämällä ”Do not disturb”-lappua oveenkaan. Joskus he koputtavat ovea vakuuttuakseen ettei asiakas siitä huolimatta halua jokapäiväistä petaamista ja siivoamista. Oletteko huomanneet, että vuode sisältää usein vähintään yhden lakanan, täkin, koristetyynyn ja päiväpeitteen, jota joutuu jatkuvasti repimään auki vuoteesta.
Ja miten hotelli voi väittää olevansa ekologinen jos saman huoneen samojen hotellivieraiden pyyhkeet ja petivaatteet vaihdetaan joka päivä vaikkei niitä olla jätetty lattialle. Tyhjät lupaukset ekologisuudesta ovat ärsyttäviä.
Joka tapauksessa oli haastavaa kerätä näinkin paljon negatiivista sanottavaa, koska yleensä olen ollut tyytyväinen hotelleihin. Kun lukee foorumeista pitkiä ärsyyntyneitä palautteita nimetyistä hotelleista on vaikea ymmärtää, että hotelleissa oleminen onkin aika helppoa. Julkinen palaute helposti korjattavasta pikkuasiasta painaa hotelliyrittäjän mainetta turhaan. Voiko hotellin etsijä todellakin valita tai jättää valitsematta hotellia sen perusteella että yksi sen huoneesta koettiin olevan huonosti siivottu 10 vuotta sitten?
Hotelli, matka, matkakokemuksia