Ensin kehut: maailman paras lentokenttä on mielestäni Singaporen Changi. Kaikki vaan tuntuu toimivan: siisteys, palvelut, täsmällisyys, tiedon saatavuus sekä edullinen ja nopea kuljetus kentältä keskustaan. Paras lentoyhtiö on luultavasti myös aasialainen: parhaimmat ruoat, riittävästi jalkatilaa, viihdepalveluita, hyvät jatkolentovalikoimat, ja kaikki tämä järkevillä hinnoilla. Aikaisemmin olisin varmaan kehunut erityisesti Turkish Airlinesia, mutta niiden kahden peräkkäisen ei-toimivan viihdejärjestelmälennon jälkeen, parhaimmat kehut menevät luultavasti Emiratesille.
Sitten haasteet:
Palvelu:
happaminta palvelua saa eurooppalaisilta halpalentoyhtiöiltä sekä useimmilta itä-Euroopan lentokentiltä. Venäläinen Aeroflot on aivan oma luokkansa tässä. Muuten, sanoisin että sekä lentokenttien että lentokonekuulutukset ovat täysin turhia. Useimmiten äänentoisto on surkea ja kuuluttaja käyttää niin voimasta korostusta ettei puheesta saa mitään selvää.
Julkinen liikenne lentokentän ja keskustan välillä:
miksi kaupunki rakentaa ison kansainvälisen lentokentän ilmamatkustelua varten, jos ei järjestetä maakuljetusta kentälle? Useimmat kaupungit ajattelevat että taksipalvelut täyttävät tämän tarpeen, mutta itse olen eri mieltä. Miksi matkustaa Pariisiin halpalentoyhtiöllä, joka saapuu keskellä yötä kun julkinen maaliikenne ei enää toimi, jolloin maksetaan enemmän taksimatkasta keskustaan kuin koko lennosta? Helsingillä on ollut sama ongelma, mutta ehkä tuleva lentokenttäjuna parantaa tämän vajeen. Amerikkalaisilla kaupungeilla ei ole myöskään julkista liikennettä.
Korruptoitunut maahantulo/ maastalähtö
Erinäisiä “ongelmia” on järjestetty minulle Tashkentin lentokentällä Uzbekistanissa sekä Siem Reapin lentokentällä Kambodjassa, jonka tavoitteena on “ratkaista” ongelma lahjonnalla. Tashkentissa olin liian väsynyt kiistelemään, mutta Kambodjassa kaksi virkailijaa menettivät arvovaltansa ennen kun päästivät menemään. Sri Lanka oli ilmoittanut etukäteen ettei viisumia tarvita maahantulon yhteydessä, mutta silti sitä vaadittiin saapuessa.
Aikaa vievä maahantulo tai tullimuodollisuus
Israel on ymmärrettävästi omassa lajissaan mutta yllättäen (ja valitettavasti) myös Uusi-Seelanti tarjosi yhden tunnin kuulustelun ennen kun pääsi maahan. Pieniä myöhästymisiä on tapahtunut minulle myös USA:ssa ja Australiassa johtuen pitkistä haastatteluista.
Aikaa vieviä liittymälentomuodollisuuksia
Kun vaihtaa kansainvälisestä lennosta toiseen Kuala Lumpurissa, joutuu jostain syystä käväisemään Malesiassa ennen kun tämä onnistuu, ja se vie turhaa aikaa. Venäläiset jonot ja kyrilliset ohjeet Moskovan lentokentällä ovat myös mahdottomia ymmärtää. Entisen Neuvostoliiton maissa harrastetaan usein tuloja ja lähtöjä keskellä yötä, jolloin joutuu päättämään jääkö kentälle yöpymään vai ei, koska lentokentälle tai sieltä pääseminen on joskus hankalaa. Tämä ongelmatilanne on vielä suurempi jos lentokenttä on yöllä suljettu, kuten Tashkentissa, jossa palelin ulkona klo 12-03.
Kokemattomat virkailijat
ovat joskus pelottavinta minkä kanssa joutuu kiistelemään lentokentällä. Jos virkailija luulee että tarvitset intialaisen viisumin jos aiot tehdä kansainvälisen transitin Delhin kentällä, ja sinulta puuttuu viisumi, hänellä on oikeus evätä sinulta pääsyn Delhin koneeseen. Jos olet varma siitä ettet tarvitse viisumia, voit pyytää virkailijan esimiestä avuksi, mutta varo ettei virkailija menettää kasvonsa – sinulle on kuitenkin tärkeämpää että saat mahdollisuuden todistaa että olet oikeassa kuin että todistat hänen olevan väärässä.
Lounget ja kanta-asiakasohjelmat
Lentokenttälounget ovat joidenkin mielestä makeita ja saavat sinut tuntemaan itseäsi tärkeäksi, mutta mieti kuitenkin: jos käytät ainoastaan sen lentoalliansin lentoyhtiöitä saatat menettää monta edullisempaa ja aikaa säästäviä lentovaihtoehtoja. Jos teet harkitusti valintoja jotta saisit pitää oikeuden odotushuoneeseen ja sen ilmaisiin voileipiin, teet luultavasti samalla alitajuisesti valintoja kalliimpien lentojen puolesta. Oletko muuten huomannut että pystyt harvoin vaikuttamaan mihin lentoluokkaan lentosi lopulta määrittyy? Useimmiten ostat lennon jonka luokka antaa ainoastaan murto-osan niistä pisteitä, joilla luulet pääseväsi haluttuihin lentobonus-portaisiin.
Nesteet ja pakkaaminen/ turvallisuus
Turvatarkastuksen ja passitarkastuksen jälkeen huomaat olevasi lentokentän tax free-myymälän nesteiden (alkoholien ja hajuvesien) keskuudessa, etkä saa viedä niitä kotiin, jos aiot vaihtaa lentokonetta ennen tuloa. Teknologia voi nostaa sinut taivaisiin, mutta nesteesi jäävät vielä tänäkin päivänä maahan. Kuitenkin, mikäli matkustat pelkästään käsimatkatavaralla etkä välitä niistä ostettavista nesteistä, sinut pidetään kummallisena matkustajana!
Hyvin tiivistetty lentomatkustamisesta…samanlaisia kokemuksia.