Ilmainen sähkön kilpailutus netissä - Sähköt.net

På svenska,Yleinen

Några tankar om flygresande

20.03.2014, travelfood

Först berömmen: världen bästa flygfält är enligt min åsikt Changi i Singapore. Allt bara fungerar så bra: allt är rent, servicen fungerar, allt följer tidtabeller, det är lätt att få tag på information och det finns en billig och snabb offentlig transport mellan flygfält och stadscentrum. Det bästa flygbolaget är troligtvis också asiatiskt: den bästa maten, tillräckligt med fotutrymme, nöjessystem i flyget, goda flygkombinationer, och allt detta till resonabelt pris. Tidigare skulle jag säkert ha berömt främst Turkish Airlines, men efter deras två på varandra följande icke-fungerande nöjessystem, går nog de bästa berömmen till Emirates.

Sedan utmaningarna:

Tjänster:

den allra suraste kundtjänsten får man av europeiska lågprisbolag samt på de flesta östeuropeiska flygfält. Ryska Aeroflot är i en klass för sig. Dessutom skulle jag gärna tillägga att informationsgivning över högtalare är onödig både på flygfält och i flygplan. Volymkontrollen är oftast fel inställd och den som talar använder oftast en så grov engelsk dialekt att man inte kan tolka någonting.

Offentlig trafik mellan flygfält och stadscentrum:

varför bygger en stad ett stort internationellt flygfält för luftfart, om man inte kan organisera landtransport till flygfältet? De flesta städer tycks anse att taxitjänster fyller det behovet, men jag är av annan åsikt. Varför flyga till Paris med ett lågprisbolag, om det anländer mitt i natten när offentlig transport inte längre fungerar, varmed man betalar mera för taxiresan till centrum än för hela flyget? Helsingfors har haft samma problem, men kanske det kommande flygplatståget förbättrar den bristen. Amerikanska städer har heller ingen offentlig transport.

Korrupta gränsbevakare

Det har ordnats olika ”problem” för mig på Tashkents flygfält i Uzbekistan och på Siem Reaps flygfält i Kambodja, där mutor har presenterats som en ”lösning” till problemet. I Tashkent var jag för trött för att motsätta mig, men i Kambodja förlorade två tjänstemän den tysta kampen, innan jag blev ivägsläppt. Sri Lanka hade också meddelat i förväg att ett visum inte behövs för att komma till landet, men av någon orsak krävdes det ändå.

Tidskrävande gränsformaliteter

Israel är förståeligt nog i en helt egen kategori vad gäller gränssäkerhetsarrangemang, men överraskande nog (och tyvärr) krävde även Nya Zeeland en timmes förhör innan jag släpptes i landet. Små fördröjelser har skett även i USA och Australien på grund av långa intervjuer vid gränsen.

Tidskrävande transferflyg- formaliteter

När man byter från ett internationellt flyg till ett annat i Kuala Lumpur, måste man av någon orsak bestiga Malesiens mark för att det skall lyckas, och det tar onödig tid. Ryska köer och kyrilliska instruktioner på Moskvas flygfält är också omöjliga att förstå. I forna Sovjets länder är det vanligt att flyget anländer och avgår under småtimmarna, varmed man blir tvungen att besluta om en övernattning på flygfältet eller ej, för det är ofta svårt att komma till och från flygfältet. Denna problemsituation är ännu större om flygfältet är stängt under natten, såsom i Tashkent, där jag frös ute mellan klockan 12 och 03, varefter fältet öppnades igen.

Oerfarna tjänstemän

kan ibland vara skrämmande, när man försöker förklara sina rättigheter på ett flygfält.Om tjänstemannen tror att man behöver ett indiskt visum för att göra en internationell transit på Delhis flygfält, och man saknar ett visum, har han rätt att neka tillträde till Delhi-flyget. Om du är säker på att du inte behöver ett visum, kan du begära tjänstemannens förman på plats, men akta dig för att tjänstemannen förlorar sin auktoritet. Det är ju trots allt viktigare för dig att få möjligheten att bevisa att du har rätt än att visa att han har fel.

Lounge och stamkundsprogram

Flygplatsloungerna är trevliga och deras uppgift är att få dig att känna dig viktig, men tänk ändå: om du använder endast en flygallians flygbolag finns det en risk att du förlorar många förmånligare och tidssparande flygalternativ. Om du gör medvetna beslut för att behålla rätten till vänterums-loungen och dess kostnadsfria smörgåsar, gör du troligtvis samtidigt omedvetna val till förmån för dyrare flyg. Har du förresten märkt att du kan sällan påverka den flygklass som ditt flyg sista slutligen definieras till? Oftast får man från den slutliga flygklassen endast en bråkdel av de poäng som behövs för att man skall uppnå de önskade flygbonus-nivåerna.

Vätskor och packning / säkerhet

Efter säkerhetskontrollen och passkontrollen märker man att man befinner sig bland flygfältets skattefria butiks vätskeutbud (alkohol och parfymer) utan att man får föra dem hem, om man tänker byta flygplan innan ankomsten. Teknologin lyckas nog lyfta en till skyarna, men vätskan skall förbli på jorden. Trots detta, om resenären reser med enbart handbagage och inte bryr sig om de skattefria vätskeuppköpen, anses man vara en konstig resenär!

,


Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *