Ilmainen sähkön kilpailutus netissä - Sähköt.net

På svenska,Yleinen

Hotell – några tankar

16.02.2015, travelfood

Tack vare flera välfungerande hotellsökmotorer med bokningssystem kan var och en bekvämt själv sköta sina övernattningar inför kommande resor. Vad man än uppskattar i sitt rum (pris, läge, frukost osv.) går att jämföra och därför är det viktigt att hotellen håller uppgifterna up-to-date. Varje gång totalpriset skiljer sig från det erbjudna blir man irriterad och det kan påverka omdömet om hela resan.

Vad är då totalpriset? Vad får komma utöver det anmälda, godkända priset? Tar hotellet betalt för att man använder dess badhanddukar vid dess simbassäng? Eller är det förbjudet att använda hotellrummets handduk vid simbassängen? Finns det någon gömd avgift om man använder hotellrummets luftkonditionering? Tro det eller ej, alla dessa tilläggsavgifter har någongång varit aktuella. Vissa städer utövar en så kallad turistskatt eller övernattningsskatt som man är tvungen att betala först på ort och ställe utöver det övernattningspris som man har betalat i förväg. Den största överraskningen kom dock i ett dyrt hotell i New York, som krävde obligatoriska dricks åt sin personal! Varför obligatoriska? Jag trodde att dricks ges för exceptionellt väl gjort arbete, i efterskott. Om dricksen är obligatorisk, borde den ju matas in i totalpriset, som anges på förhand? Det vore verkligen lättare om dricksen var inbakade i priset. Resenären behöver inte bry sig om att bära små summor varje morgon till sängkläderna. För jag har varit i hotell, där städarna tröttnade på att vänta på dricksen till min sista morgon, för de skapade små hämndåtgärder (”glömde” handdukarna, lät skräpkorgen ”försvinna”…), när en liten peng saknades på morgonen.

Och det hjälper inte att man vill undvika städarna genom att fästa ”Do not disturb”-skylten vid dörren. Oftast knackar de på dörren ändå för att ”verkligen” försäkra sig om att man verkligen inte behöver bäddande och städande varenda dag. Har ni förresten märkt att bädden ofta innehåller otaliga plagg med minst ett lakan, täcke, dekorationsdyna och överkast, som man måste riva upp varje dag för att kunna använda bädden. Eftersom städarna har bäddat den även om man inte behöver det med ”Do not disturb”-skylten.

Och hur kan ett hotell säga sig vara ekologiskt om det byter samma rums samma hotellgästers alla sängkläder varje dag, och även alla handdukar trots att man inte lämnat dem på golvet för utbyte? Tomma löften om ekologiskt tänkande i hotellet kan vara verkligen irriterande.

I varje fall, det var inte lätt att samla ihop så här många hotellutmaningar. I regel har jag varit nöjd med mina hotellbesök. Och det skulle nog vara svårt att tro när man läser folks uppretade feedback på offentliga forum om namngivna hotell! Denna feedback tynger i all evighet hotellföretagaren. Kan man som hotellsökare verkligen göra ett beslut om att använda ett hotell eller inte, om man läser uppretad feedback att ett av dess rum var ostädat för tio år sedan?

, ,


Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *