Formula 1 VPN-Suomi

På svenska,Yleinen

Utmaningar med flygpoäng – att skapa konsumentglädje eller besvikelser?

16.11.2015, travelfood

Att samla flygpoäng har blivit en hobby för många, och rätten att flyga billigt någonstans med bonuspoäng skapar tillfredsställelse åt resebranschens storkonsumenter. Dessa flyg är aldrig helt gratis, för i själva verket kan stora skattesatser och bränsletillägg göra att bonusflyget är dyrare än ett lågprisbolags flyg till samma destination. Ibland får man fråga sig själv, om poängen dirigerar konsumenten alltför mycket och vad som egentligen är avsikten med poängsystemet. Man skulle tro att avsikten är att kunden skulle stanna inom samma flygallians, eller – flygbolag, men här är exempel på när den avsikten har blivit oklar åtminstone för mig.

Scandinavian Airlines upprätthåller (åtminstone) två poängsystem. Själv hör jag till Eurobonus-programmet, som är ett arv från tiden då SAS dotterbolag Blue1 var en betydelsefull aktör på de finska flygmarknaderna. Detta SAS dubbla system leder till att till och med dess samarbetspartners i Star Alliance inte ens alltid känner till Eurobonus och poängen deklareras ofta fel.

Det oftast förekommande problemet med att samla poäng är när jag försöker tolka den flygklass som nämns på biljetten. Antalet poäng beror på flygklassen. Eurobonus förevisar på sina hemsidor en klar poängtabell för respektive flygklass. När poängen anländer till kontot, är de dock inte alltid så många som jag förväntar mig enligt tabellen. När jag frågar Eurobonus vad som har hänt, svarar de kort att flygets beställningsklass är sällan den klass som jag egentligen har använt. Eurobonus hänvisar till sina allmänna föreskrifter, där det verkligen sägs så. Ibland låter de bli att leverera några poäng överhuvudtaget av samma argument. Man kan inte klaga på Eurobonus beslut om antal poäng, för när jag frågar tilläggsfrågor, kommer inte ens några svar längre.

När man gör sitt beslut om vilket flyg man skall välja, borde möjligheten till poäng och deras antal utgöra en del av beslutet, eftersom de påverkar totalresandets pris. Ibland marknadsförs jorden runt-resor med argumentet att man med förtjänade poäng får ett Europaflyg på priset. Om löftet om förtjänade poäng inte håller, anser jag att det kan jämföras med felaktig prismarknadsföring. Jag är redan van vid att nätresebyråer och sökmaskiner inte meddelar innan köpbeslutet vilken flygklass det intressanta flyget har, varmed jag i förväg inte får reda på hur många poäng jag kommer att förtjäna (varför kan de förresten inte meddela flygklassen i förväg?). Men i Eurobonus går man ännu längre: när flygklassen efter köpbeslutet äntligen meddelas på flygbiljetten, så stämmer den klassen inte längre när poängen delas ut! Detta har skett främst när jag flugit med samarbetspartnern Turkish Airlines.

Eurobonus har dock en stor fördel jämfört med Finnair: de oanvända poängen hålls betydligt längre på Eurobonus konto än på Finnairs, vars poäng föråldras häpnadsväckande snabbt.

I varje fall, när flygbolagens poängprogram blir omöjliga eller irriterande, påverkar programmet inte längre mitt köpbeslut på ett fördelaktigt sätt. Om det kommer poäng, kommer de inte som en förväntning utan som en överraskande bonus. Det värmer naturligtvis, men man kan samtidigt fråga sig: är det flygbolagets avsikt att upprätthålla en fungerande marknadsföringskanal för att påverka konsumentens köpbeslut, eller att leverera överraskningspresenter då och då åt väl valda kunder? Vilket alternativ innehåller lättare byråkrati och vilket alternativ för med sig betydligt mindre kostnader åt flygbolaget?

,


Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *